Ballada - 1. rész: Helló Torontó!

2015. Június 3. Torontó

A teremben csak a halk, kellemes bemelegítő zene és a korcsolyák jégen való suhogása hallatszott. A három fiú mozdulataiból csak úgy áradt a finomság és az elegancia. Úgy siklottak a jégen, mintha ez a világ legtermészetesebb dolga lenne, és hajszál pontosan egyszerre követték az előttük korcsolyázó edző által mutatott gyakorlatokat. Izomzatuk gyönyörűen kidolgozott volt, testalkatuk tökéletes. Nagyon jól esett nézni őket. Főleg... Őt.
Még mindig nem tudom felfogni, hogy lehet ezt ilyen könnyedén csinálni. Én egy lábbal megérintem a jeget, és eltaknyolok. Bár nem meglepő, mert amúgy is csak szerencsétlenkedni tudok mindenben... - sóhajtottam tűnődésem közben.
Még mindig elég fura volt belegondolni, hogy Kanadában csücsülök egy padon a torontói Cricket, Skating & Curling club műjégpályájának a szélén, ahol világbajnok korcsolyások edzenek. Úgy, hogy a büdös életben nem érdekelt engem a műkorcsolya...
Hogy mit is keresek én itt?
Először is: nem egy sima járókelőként sétáltam be ide - az itteni edző, és világbajnok visszavonult műkorcsolyás, Brian Orser nem más, mint az én nagybátyám. Ő édesanyám testvére. Egészen kicsiként állítólag nagyon szerettem, amikor mi is még Kanadában éltünk, de már elég régóta kiköltöztünk Angliába apa állása miatt, és azóta szinte nem is találkoztunk. Talán csak egyszer-kétszer ugrott be hozzánk, mikor épp pont Angliában járt. Nem igazán emlékszem rá - hiszen alig voltam nyolc éves, mikor elhagytuk az országot -, csak annyira, hogy mindig megnevettetett, és játszott velem. Felnőtt fejjel nem is ismerem, és fura is belegondolni, hogy most csak úgy becsöppentem az életébe, és a házában lakom majd több hónapig.
De akkor mégis minek jöttem én ide? Hát... nehéz is lett volna otthon maradnom, ha közben buldózerrel bombázzák a fejem felett a házat! Ugyanis átépítik és felújítják az egészet. Anyuék üzleti útra mentek Finnországba, én pedig Angliában nem tudtam kihez menni. Így mi maradt? Hát Torontó! Brian szívesen fogadott, mivel azt mondta, most úgysem utazik túl sokat a nyáron, csak eddz - a sűrű szezon késő nyáron-ősszel kezdődik. Azt gondoltam, talán nem is fog ártani hogy az otthoni környezetemből kimozdulok, mert a lélekállapotom kezdett kissé depressziós jellegbe átmenni a tanulmányaim és a szociális életem szánalmas helyzete miatt.
Egyelőre az állapot ugyanaz, főleg ezeket az eredményes, az útjukon sikeresen, száguldó üstökösként előre törtető bajnokokat elnézve itt előttem a jégen, amilyen zongorista én nagyon valószínű, hogy soha sem leszek.
A szemem főként egy bizonyos személyen állapodott meg - méghozzá egy vékony, nyúlánk japán srácon, akit úgy hívtak, Yuzuru Hanyu. Ami azt illeti, sajnos - de még mennyire sajnos! - csak tegnap tudtam meg, hogy ő egyáltalán létezik a földön. És nem mellesleg olimpiai bajnok. És rengeteg rajongója van, aki most a fél karját odaadná azért, hogy az én helyemben ülhessen... amikor megnéztem az első videót róla, azt hiszem megértettem, hogy miért.
Szégyen-nem szégyen, egészen eddig semmit nem tudtam az ég világon a mai műkorcsolyáról. Azonban mielőtt eljöttem, azért gondoltam utána nézek, kiket is edz most Brian, mivel mondta a telefonba, hogy ha van kedvem, megnézhetek egy-két edzést. Persze az ő versenyfelvételeit többször is láttam már, hiszen Anya otthon mindenkinek mutogatja, milyen menő bátyja van - és eddig is láttam már műkorisokat a tévében, mikor pont oda kapcsoltam. Szépek voltak és ügyesek, elképesztő dolgokat műveltek, de valahogy egyikük sem fogott meg igazán annyira, mint amikor tegnap este a laptopom előtt ülve először megpillantottam Yuzuru korcsolyázását.
A tavalyi szocsi-i olimpián előadott "rövid" programját néztem meg elsőként (akármit is jelentsen ez), mivel azt dobta ki a YouTube. (Elsőre egyébként azt hittem, hogy maximum tizenhat-tizenhét éves lehet, aztán mikor megtudtam hogy ő is húsz, akárcsak én, alig hittem el... ezek az ázsiaiak örök fiatalok.) Mikor láttam az feszültséget az arcán, és hogy mennyi ember előtt kell megmutatnia magát, nekem is előjött az ismerős érzés a gyomromban. Hatalmas nyomás amikor te vagy a figyelem középpontjában. De amikor elkezdett korcsolyázni... az egész, mintha elszállt volna. A szemében, az arcán tüzes eltökéltség és magabiztosság tükröződött. Iszonyatosan szuggesztív volt, különleges kisugárzás áradt belőle. Valahogy... ő nem csupán csak korcsolyázott. Ő teljes mértékben előadott, és az egész lényét beletette az előadásába. Szinte megigézett, és elérte, hogy ne tudjam róla levenni a szemem.
Azt gondoltam, Istenem... mit meg nem adnék azért, hogy egy nap ilyen magabiztossággal zongorázzak.
Brian többi tanítványát is megnéztem, de valahogy egyikük sem fogott meg annyira, mint ő. Javier és Nam is elképesztő, de folyton visszatértem az ő videóihoz. Egyszer csak azt vettem észre, hogy már vagy a huszadikat nézem végig, és maradt kb. három órám aludni. Mikor sikerült végre rávennem magam, hogy álomra hajtsam a fejemet, nagyon izgatott voltam. Szinte el sem hittem, hogy akár már holnap élőben láthatom majd Yuzuru Hanyut, és folyton azon gondolkoztam, mégis hogy lehet, hogy én még sosem hallottam erről a fantasztikus emberről.
Most pedig itt ülök, ő pedig előttem siklik a jégen.
Minden mozdulatát figyeltem. Még akkor is, amikor ugyanazt csinálták mindhárman, ő számomra valahogy kitűnt. Nem tudom megmagyarázni mitől, de bármit csinált, más volt.
- Oké srácok, akkor most nézzük először Yuzut, addig ti gyakoroljatok a szélen - mondta Brian hangosan, a tanítványok pedig csak bólintottak egyet. Yuzu a pálya közepe felé vette az irányt, a többiek pedig félrehúzódtak.
Ez az! - mosolyodtam el magamban.
Brian a zenelejátszóhoz ment, lekapcsolta a bemelegítő zenét, majd rám nézett egy pillanatra, intett Yuzunak hogy várjon kicsit, és sietve odajött hozzám.
- Figyelj, nem muszáj ám itt maradnod, ha unatkozol. Nyugodtan elmehetsz máshová is - mondta halkan, hozzám közelebb hajolva.
Viccel?
- Nem-nem, én nagyon is élvezem! - ráztam meg a fejemet. - Ha nem zavarok, akkor maradok - mosolyogtam rá félénken. Még mindig nem voltam feloldódva vele szemben. Milyen furcsa... pedig a rokonom.
- Oké. Bármi van, szólj nyugodtan - mosolygott vissza rám, és visszament a pálya legszéléhez.
Nem csoda hogy szerettem kicsiként, Brian tényleg aranyosnak tűnik.
Yuzu tett egy pár kisebb kört a pálya közepén, kezét csípőre téve, belemélyedve gondolataiba. Ezalatt feltűnt egy másik férfi is a színen, akit Brian öleléssel és mosollyal üdvözölt. Úgy tűnt, ő is valamiféle edző lehet, mivel korcsolya volt a lábán. Brian megkérdezte Yuzut, készen áll-e, mire ő bólintott, majd beállt a kezdő pózába, és lehunyta a szemét. Az imént érkezett férfi elindította a zenét.
Dobok csendültek fel, melyre Yuzu egy határozott kézmozdulat kíséretében felnézett. Szemében szigor és határozottság tükröződött, mozdulatai élesek voltak, akár csak egy szamuráj kard. Valamiféle ősi keleti zene szólt a hangfalakból, talán furulya (vagy fuvola?) és dobok keveréke.
Azta. Ez gondolom egy új koreográfia, amit legközelebb visz a versenyekre - gondoltam, és kissé kényelmes testhelyzetemből áthelyezkedve, a lehető legélénkebben figyeltem minden mozdulatát.
Azt kell mondjam, élőben még elkepesztőbb amit ez a srác művel. Úgy ugrott a levegőbe és érkezett a jégre, mint ha ez gyerekjáték lenne. Feszes tréningruhája alatt látszott, miként dolgozik vékony testén minden egyes izma, hogy ezeket a fantasztikus dolgokat végrehajtsa. Egészen máshogy hatott így, mint a videókban. Hallottam a penge suhogását a jégen, az érkezés huppanását, hogy milyen iszonyatos erővel csinálja mindezt. Hallottam a lélegzetvételét, láttam az izzadtságcseppeket az arcán, ahogyan fekete tincsei nedves bőrére tapadnak, miközben forog.
Egyszer csak az egyik ugrásnál elesett. Testének jégre csapódásakor hirtelen összerezzentem, és megijedtem. Úr Isten. Nem lett baja?!
Azonnal felkelt, és folytatta, majd Brian leállította, és szépen nyugodtan magyarázni kezdett neki. A jégre lépve mozdulatokat mutatott, mire Yuzu csak bólogatott, és kesztyűs kezével eltűrte nedves hajtincseit szeme elől. Én még mindig csak pislogtam, hogy ennyi? Egy ilyen esés után ennyi? Valahogy a videókban sokkal kevésbé tűnt félelmetesnek...
Később rájöttem, hogy ez tényleg egy átlagos dolog. Brian gyakoroltatta az ugrást Yuzuval, és sorozatban vagy háromszor-négyszer elesett. Bár mindegyiknél azt gondoltam, hogy most biztosan megsérült, akkora erővel huppant a jégre. Nagyon féltettem, hisz olyan volt, mint egy műalkotás, amelyből nincs másik a világon.
Egyszer csak Yuzuru odajött a pálya széléhez, ahol Brian állt és a másik edzővel - akiről idő közben megtudtam, hogy David a neve, és valószínű koreográfus - beszélgetett. Megfogta a földről a vizes üvegét, és miközben a tetejét csavarta, észrevettem, hogy rám pillantott. Hirtelen az arcomba szökött a vér, de fogalmam sincs, hogy miért. Konkrétan éreztem, hogy ég a fejem.
Ezután megtapogatta Brian vállát, és kérdezett tőle valamit. Brian visszakérdezett, majd ő finoman felém mutatott egy pillanatra.
Várjunk csak, most... most engem kérdez, hogy én ki vagyok?
...Brian ide nézett. Tuti hogy engem kérdez.
Lefagyva néztem, ahogy a nagybátyám magyarázza neki, mit keresek itt.
Te jó Isten, most rólam beszélnek... ne, ne - gondoltam, és legszívesebben elbújtam volna. - Komolyan, szerintem tényleg lángol a fejem. - Megérintettem az arcomat a tenyeremmel. Komolyan forró volt! - Van itt poroltó?!
Yuzu csak bólogatott, majd visszament a jég közepére.
*
Egészen az edzés végéig ott maradtam, megnéztem a többieket is. Ők is szuperek voltak, de persze sokszor leginkább a mellettük gyakoroló Yuzurura siklott a szemem. Ez a bizonyos koreográfus egyébként nagyon jó fejnek tűnt, sokszor megnevettette a srácokat.
Miután haza mentünk a jégpályáról, este Brian szuper terülj-terülj asztalkámat készített vacsorára. Szerintem mindent kirakott, ami otthon létezett és ehető volt nála.
- Jézusom, nem kellett volna ennyi mindent kitenned, tényleg - mondtam kissé ámuldozva a sokféle kaja láttán.
- Figyelj... végre van kinek kikészíteni - nevetett keserédesen. Tudtam, hogy most nincs senkije, és egyedül él - illetve eleve az is kínos volt neki, hogy tudjuk, a férfiakat szereti. Így inkább nem akartam firtatni a dolgot.
- Fantasztikus amit ezek a srácok művelnek a jégen. Tényleg, meg hát amit te is csináltál régen... nem is tudom, eddig nem igazán követtem ezt a sportot, de mostantól biztosan fogom - mondtam, és nekikezdtem egy szendvics elkészítésének. - Ez számomra lehetetlenségnek tűnik, de ők olyan könnyedén csinálják, mint más a sétálást. Főleg az a japán srác, Yuzuru.
- Na valahogy sejtettem, hogy ő tetszett a legjobban - kuncogott Brian - neki már kész rajongótábora van. Komolyan, olyan mint egy popsztár. Te is "fangirl" lettél mi? - nézett rám huncutul kenyere kenése közben, én pedig ismét elpirultam.
- Nem igaz! - mondtam, majd gyorsan beleharaptam a szendvicsembe.
- Dehogyisnem. Na majd összehozunk vele valamit. - Itt majdnem megfulladtam a falattól, ami a számban volt. NEM Brian biztos hogy nem, majd egy ilyen lúzerrel mint én, fog egy olimpiai meg mindenbajnok haverkodni, hát persze! - Tényleg, van már férj jelölt otthon? Valami jó kis brit gentleman?
- Ah.. nincsen - mondtam hadarva, és lesütöttem a szemem. Uuutáltam ezt a témát.
- Nem is volt? - úgy tűnt őt annyira nem érdekelte, mert csak kérdezett tovább.
- De, volt, de annak vége. Illetve, ő nem volt gentleman, egy cseppet sem.
Ah... nem is akarok visszagondolni arra a tahóra.
Brian szuggerálva nézett rám, várva a kifejtésemet.
- Ah, semmi, csak... ő egyáltalán nem kultiválta az én művészi pályámat. Folyton azt mondta, hogy hülyeség, és ez nem is igazi munka. Meg... na mindegy, a lényeg, hogy rájöttem, rohadtul nem való hozzám.
- Hát akkor jó hogy otthagytad - mosolygott rám. - Tényleg, hogy megy a zongora? Emlékszem, régen még a kis "Twinkle twinkle little star" dalocskát játszottad nekem otthon folyton, és mutogattad, milyen ügyes vagy. - Mindketten felnevettünk. - Biztos csodásan játszhatsz már, ennyi idő után. Főleg, hogy fel is vettek az egyetemre.
- Igen, nos ez attól függ honnan nézzük... én sajnos nem érzem ezt - komorodtam el. Basszus, pont azért jöttem el otthonról, hogy kiszakadjak ebből, erre az első este már erről kell beszélnem.
- Na. Mégis miért?
- Hát... Még mindig nagyon izgulok a színpadon. Egyszerűen nem megy az előadás. Belebukok minden egyes alkalommal.
Ahogy elkezdtem róla beszélni, megint felvillant minden egyes kudarcom képe, amit átéltem. Azok a koncertek, vizsgák, amikor csak ülök a zongorabillentyűzet előtt hevesen dobogó szívvel, remegő kézzel és izzadt tenyérrel, és úgy érzem, nem megy tovább. A gombóc a torkomban, a görcs a gyomromban, és a könnyek a mosdóban kuporogva. Nem akarok ezekre gondolni soha többé. Nem akarom átélni soha többé. Hiába mondja bárki is, hogy tehetséges vagyok.
- Hm - szűkítette össze szemeit Brian miközben elgondolkozott, és evett tovább. Ő azért biztosan érti miről van szó, hiszen tudja, milyen előadni valamit, és ráadásul még edző is. Még ha tudna is tanácsot adni, akkor is... én nem akarom most ezt felemlegetni. A zongora itt számomra most olyan, mintha nem létezne. - Erről még majd beszélünk később. Fogok rajta gondolkozni. Te is gondolkozz - mondta rám mutatva, és hirtelen témát váltott, az otthoniakra.
Oké Brian, gondolkozok. És mindent megteszek hogy ezt lehetőleg ne vegyük elő többet...
*
Másnap vajon hol voltam délután? Hát persze, hogy a cricket clubban! (Főleg, miután este ismét Yuzuru után kutattam az interneten, és már az összes létező előadását megnéztem.) Simán végignéztem a három órás gyakorlást és edzést, és nem bántam meg egyetlen percét sem. Yuzuru olyan volt, mint egy gép; elképesztő, hogy mennyire hajtott. Amikor a többiek már szinte összeestek, ő az utolsó csepp erejéből ugrott fel. Az az ember volt, akinek a munkamorálját nézve elszégyelled magad, hogy egy lusta disznó vagy.
Az edzés végén Brian odajött hozzám.
- Figyelj, mit szólnál ha elmennénk Javival és Yuzuval egy vacsorára? Sikerült rávennem őket. Van egy szuper étterem itt a közelben, voltunk egy párszor már.
- Mi? - kerekedtek ki a szemeim. - Velük? Mármint Yu...
- Igen, vele is. Na ne izélj már, gyerünk te kis "fangirl" - vágott a szavamba nevetve, és miközben felálltam a padról, megfogta a vállamat.

Úr isten ez nagyon... nagyon fura lesz. Már most tudom!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése